Pasar al contenido principal

Al cel

Autores
Verdaguer, Jacint [1845-1902]
Descripción física
184 p.; 20 cm
Tipo de documento
Libro
Fecha de publicación
1905

FICHA CURRICULAR

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura

7.1 Triar i llegir textos i obres prèviament seleccionats a partir dels propis gustos, interessos i necessitats que permetin crear el propi itinerari lector.

Llengua Catalana i Literatura

8. Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.

Llengua Catalana i Literatura

8.1 Explicar i argumentar, amb l’ajuda de pautes i models, la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, atesa la configuració dels gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura

8.2 Establir, de manera guiada, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la mateixa identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7.1 Llegir de manera autònoma textos i obres seleccionats en funció dels propis gustos, interessos i necessitats, i deixar constància del progrés del propi itinerari lector i cultural explicant els criteris de selecció de les lectures, les formes d’accés a la cultura literària i l’experiència de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8. Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8.1 Explicar i argumentar la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, i de les relacions externes del text amb el seu context sociohistòric, atesa la configuració i evolució dels gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8.2 Establir, de manera progressivament autònoma, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula.

Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants de la literatura juvenil contemporània i del patrimoni literari universal, inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper que permeti fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies i models de construcció compartida de la interpretació de les obres a través de converses literàries, clubs de lectura i canals de difusió com revistes, blogs o clips audiovisuals.

Llengua Catalana i Literatura

Relació i contrast entre els elements constitutius del gènere literari i la construcció del sentit de l’obra. Anàlisi bàsica del valor dels recursos expressius; els seus efectes en la recepció.

Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de gèneres, temes, tòpics, estructures i llenguatges. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, assaig, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies, models i pautes per a l’expressió de la interpretació i valoració personal d’obres i fragments literaris, a través de processos i suports diversificats i tenint en compte la perspectiva de gènere.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

C. Educació literària

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma i reflexió sobre els textos llegits i sobre la pròpia pràctica de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Selecció, de manera progressivament autònoma, d’obres variades que incloguin autores i autors a partir de la utilització autònoma de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència i verbalització dels propis gustos i identitat lectora en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Expressió de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits, en el context personal i social (converses a l’aula).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies per a la recomanació de les lectures en suports variats o bé oralment entre iguals, emmarcant de manera bàsica les obres en els gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants del patrimoni literari nacional i universal i de la literatura actual inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper, i que permetin fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de construcció compartida de la interpretació de les obres a través de discussions, converses literàries, clubs de lectura i canals de difusió com revistes, blogs o clips audiovisuals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Relació i contrast entre els elements constitutius del gènere literari i la construcció del sentit de l’obra. Anàlisi dels efectes dels seus recursos expressius en la recepció.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies d’utilització d’informació sociohistòrica, cultural i artística bàsica que permetin construir la interpretació de les obres literàries.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos orals, escrits o multimodals, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de temes, tòpics, estructures i llenguatges. Elements de continuïtat i ruptura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies per interpretar obres i fragments literaris a partir de la integració dels diferents aspectes analitzats i atenent els valors culturals, ètics i estètics presents en els textos, així com la lectura amb perspectiva de gènere.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Indagació al voltant de les obres llegides que promoguin l’interès per construir la interpretació de les obres i establir connexions entre textos.

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura

7.1 Triar i llegir textos i obres prèviament seleccionats a partir dels propis gustos, interessos i necessitats que permetin crear el propi itinerari lector.

Llengua Catalana i Literatura

8. Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.

Llengua Catalana i Literatura

8.1 Explicar i argumentar, amb l’ajuda de pautes i models, la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, atesa la configuració dels gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura

8.2 Establir, de manera guiada, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la mateixa identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7.1 Llegir de manera autònoma textos i obres seleccionats en funció dels propis gustos, interessos i necessitats, i deixar constància del progrés del propi itinerari lector i cultural explicant els criteris de selecció de les lectures, les formes d’accés a la cultura literària i l’experiència de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8. Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8.1 Explicar i argumentar la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, i de les relacions externes del text amb el seu context sociohistòric, atesa la configuració i evolució dels gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8.2 Establir, de manera progressivament autònoma, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula.

Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants de la literatura juvenil contemporània i del patrimoni literari universal, inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper que permeti fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies i models de construcció compartida de la interpretació de les obres a través de converses literàries, clubs de lectura i canals de difusió com revistes, blogs o clips audiovisuals.

Llengua Catalana i Literatura

Relació i contrast entre els elements constitutius del gènere literari i la construcció del sentit de l’obra. Anàlisi bàsica del valor dels recursos expressius; els seus efectes en la recepció.

Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de gèneres, temes, tòpics, estructures i llenguatges. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, assaig, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies, models i pautes per a l’expressió de la interpretació i valoració personal d’obres i fragments literaris, a través de processos i suports diversificats i tenint en compte la perspectiva de gènere.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

C. Educació literària

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma i reflexió sobre els textos llegits i sobre la pròpia pràctica de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Selecció, de manera progressivament autònoma, d’obres variades que incloguin autores i autors a partir de la utilització autònoma de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència i verbalització dels propis gustos i identitat lectora en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Expressió de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits, en el context personal i social (converses a l’aula).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies per a la recomanació de les lectures en suports variats o bé oralment entre iguals, emmarcant de manera bàsica les obres en els gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants del patrimoni literari nacional i universal i de la literatura actual inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper, i que permetin fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de construcció compartida de la interpretació de les obres a través de discussions, converses literàries, clubs de lectura i canals de difusió com revistes, blogs o clips audiovisuals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Relació i contrast entre els elements constitutius del gènere literari i la construcció del sentit de l’obra. Anàlisi dels efectes dels seus recursos expressius en la recepció.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies d’utilització d’informació sociohistòrica, cultural i artística bàsica que permetin construir la interpretació de les obres literàries.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos orals, escrits o multimodals, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de temes, tòpics, estructures i llenguatges. Elements de continuïtat i ruptura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies per interpretar obres i fragments literaris a partir de la integració dels diferents aspectes analitzats i atenent els valors culturals, ètics i estètics presents en els textos, així com la lectura amb perspectiva de gènere.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Indagació al voltant de les obres llegides que promoguin l’interès per construir la interpretació de les obres i establir connexions entre textos.

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura

7.1 Triar i llegir textos i obres prèviament seleccionats a partir dels propis gustos, interessos i necessitats que permetin crear el propi itinerari lector.

Llengua Catalana i Literatura

8. Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.

Llengua Catalana i Literatura

8.1 Explicar i argumentar, amb l’ajuda de pautes i models, la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, atesa la configuració dels gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura

8.2 Establir, de manera guiada, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la mateixa identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7.1 Llegir de manera autònoma textos i obres seleccionats en funció dels propis gustos, interessos i necessitats, i deixar constància del progrés del propi itinerari lector i cultural explicant els criteris de selecció de les lectures, les formes d’accés a la cultura literària i l’experiència de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8. Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8.1 Explicar i argumentar la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, i de les relacions externes del text amb el seu context sociohistòric, atesa la configuració i evolució dels gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8.2 Establir, de manera progressivament autònoma, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula.

Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants de la literatura juvenil contemporània i del patrimoni literari universal, inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper que permeti fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies i models de construcció compartida de la interpretació de les obres a través de converses literàries, clubs de lectura i canals de difusió com revistes, blogs o clips audiovisuals.

Llengua Catalana i Literatura

Relació i contrast entre els elements constitutius del gènere literari i la construcció del sentit de l’obra. Anàlisi bàsica del valor dels recursos expressius; els seus efectes en la recepció.

Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de gèneres, temes, tòpics, estructures i llenguatges. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, assaig, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies, models i pautes per a l’expressió de la interpretació i valoració personal d’obres i fragments literaris, a través de processos i suports diversificats i tenint en compte la perspectiva de gènere.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

C. Educació literària

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma i reflexió sobre els textos llegits i sobre la pròpia pràctica de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Selecció, de manera progressivament autònoma, d’obres variades que incloguin autores i autors a partir de la utilització autònoma de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència i verbalització dels propis gustos i identitat lectora en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Expressió de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits, en el context personal i social (converses a l’aula).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies per a la recomanació de les lectures en suports variats o bé oralment entre iguals, emmarcant de manera bàsica les obres en els gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants del patrimoni literari nacional i universal i de la literatura actual inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper, i que permetin fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de construcció compartida de la interpretació de les obres a través de discussions, converses literàries, clubs de lectura i canals de difusió com revistes, blogs o clips audiovisuals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Relació i contrast entre els elements constitutius del gènere literari i la construcció del sentit de l’obra. Anàlisi dels efectes dels seus recursos expressius en la recepció.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies d’utilització d’informació sociohistòrica, cultural i artística bàsica que permetin construir la interpretació de les obres literàries.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos orals, escrits o multimodals, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de temes, tòpics, estructures i llenguatges. Elements de continuïtat i ruptura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies per interpretar obres i fragments literaris a partir de la integració dels diferents aspectes analitzats i atenent els valors culturals, ètics i estètics presents en els textos, així com la lectura amb perspectiva de gènere.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Indagació al voltant de les obres llegides que promoguin l’interès per construir la interpretació de les obres i establir connexions entre textos.

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura

7.1 Triar i llegir textos i obres prèviament seleccionats a partir dels propis gustos, interessos i necessitats que permetin crear el propi itinerari lector.

Llengua Catalana i Literatura

8. Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.

Llengua Catalana i Literatura

8.1 Explicar i argumentar, amb l’ajuda de pautes i models, la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, atesa la configuració dels gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura

8.2 Establir, de manera guiada, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la mateixa identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7.1 Llegir de manera autònoma textos i obres seleccionats en funció dels propis gustos, interessos i necessitats, i deixar constància del progrés del propi itinerari lector i cultural explicant els criteris de selecció de les lectures, les formes d’accés a la cultura literària i l’experiència de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8. Llegir, interpretar i valorar obres o fragments literaris del patrimoni propi i universal, utilitzant un metallenguatge específic i mobilitzant l’experiència biogràfica i els coneixements literaris i culturals, per establir vincles entre textos diversos que permetin conformar un mapa cultural, eixamplar les possibilitats de gaudir de la literatura i crear textos d’intenció literària.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8.1 Explicar i argumentar la interpretació de les obres llegides a partir de l’anàlisi de les relacions internes dels seus elements constitutius amb el sentit de l’obra, i de les relacions externes del text amb el seu context sociohistòric, atesa la configuració i evolució dels gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

8.2 Establir, de manera progressivament autònoma, vincles argumentats entre els textos llegits i altres textos escrits, orals o multimodals i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures, llenguatge i valors ètics i estètics, mostrant la implicació i la resposta personal del lector en la lectura.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula.

Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants de la literatura juvenil contemporània i del patrimoni literari universal, inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper que permeti fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies i models de construcció compartida de la interpretació de les obres a través de converses literàries, clubs de lectura i canals de difusió com revistes, blogs o clips audiovisuals.

Llengua Catalana i Literatura

Relació i contrast entre els elements constitutius del gènere literari i la construcció del sentit de l’obra. Anàlisi bàsica del valor dels recursos expressius; els seus efectes en la recepció.

Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de gèneres, temes, tòpics, estructures i llenguatges. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, assaig, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies, models i pautes per a l’expressió de la interpretació i valoració personal d’obres i fragments literaris, a través de processos i suports diversificats i tenint en compte la perspectiva de gènere.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

C. Educació literària

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma i reflexió sobre els textos llegits i sobre la pròpia pràctica de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Selecció, de manera progressivament autònoma, d’obres variades que incloguin autores i autors a partir de la utilització autònoma de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència i verbalització dels propis gustos i identitat lectora en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Expressió de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits, en el context personal i social (converses a l’aula).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies per a la recomanació de les lectures en suports variats o bé oralment entre iguals, emmarcant de manera bàsica les obres en els gèneres i subgèneres literaris.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants del patrimoni literari nacional i universal i de la literatura actual inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper, i que permetin fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de construcció compartida de la interpretació de les obres a través de discussions, converses literàries, clubs de lectura i canals de difusió com revistes, blogs o clips audiovisuals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Relació i contrast entre els elements constitutius del gènere literari i la construcció del sentit de l’obra. Anàlisi dels efectes dels seus recursos expressius en la recepció.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies d’utilització d’informació sociohistòrica, cultural i artística bàsica que permetin construir la interpretació de les obres literàries.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos orals, escrits o multimodals, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de temes, tòpics, estructures i llenguatges. Elements de continuïtat i ruptura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies per interpretar obres i fragments literaris a partir de la integració dels diferents aspectes analitzats i atenent els valors culturals, ètics i estètics presents en els textos, així com la lectura amb perspectiva de gènere.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Indagació al voltant de les obres llegides que promoguin l’interès per construir la interpretació de les obres i establir connexions entre textos.

authors_index
Verdaguer, Jacint [1845-1902]

Recent Posts