Pasar al contenido principal

40 cançons populars catalanes

Descripción

En la cub., propaganda de otras obras publicadas por la editorial

Descripción física
1 partitura abreviada (128 p.); 15 cm
Tipo de documento
Música impresa
Fecha de publicación
1909

FICHA CURRICULAR

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, així com la resta de llengües de l’Estat espanyol i les llengües d’origen de l’alumnat, identificant-ne algunes nocions bàsiques i contrastant alguns dels seus trets en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de l’observació de la diversitat lingüística de l’entorn.

Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura

7.1 Triar i llegir textos i obres prèviament seleccionats a partir dels propis gustos, interessos i necessitats que permetin crear el propi itinerari lector.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer i valorar la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, diferenciant-ne els trets sociolectals i de registre, a partir de l’explicació del seu origen o el seu desenvolupament històric i sociolingüístic, i contrastant aspectes lingüístics i discursius en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de la indagació i la reflexió sobre els drets lingüístics individuals i col·lectius, així com la reflexió sobre fenòmens de contacte entre llengües.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la mateixa identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7.1 Llegir de manera autònoma textos i obres seleccionats en funció dels propis gustos, interessos i necessitats, i deixar constància del progrés del propi itinerari lector i cultural explicant els criteris de selecció de les lectures, les formes d’accés a la cultura literària i l’experiència de lectura.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Les llengües i els seus parlants.

Llengua Catalana i Literatura

Observació de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística de centre, i comprensió de les famílies lingüístiques i les llengües del món, els sistemes d’escriptura i nocions bàsiques: fórmules de salutació i comiat, agraïment i disculpa, en situacions de l’àmbit escolar i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Reconeixement de les llengües d’Espanya, el seu origen i distribució geogràfica, amb especial atenció a les diferències entre plurilingüisme i diversitat dialectal, parant especial atenció al context de Catalunya.

Llengua Catalana i Literatura

Comparació de trets de les principals varietats dialectals del català i del castellà, amb especial atenció a la del propi territori.

Llengua Catalana i Literatura

Iniciació a la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura

Identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i formulació de formes d’evitar-los, tant a l’aula com a la vida quotidiana de l’alumnat i els mitjans de comunicació.

Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula.

Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de gèneres, temes, tòpics, estructures i llenguatges. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, assaig, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

C. Educació literària

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma i reflexió sobre els textos llegits i sobre la pròpia pràctica de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Selecció, de manera progressivament autònoma, d’obres variades que incloguin autores i autors a partir de la utilització autònoma de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència i verbalització dels propis gustos i identitat lectora en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Expressió de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits, en el context personal i social (converses a l’aula).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants del patrimoni literari nacional i universal i de la literatura actual inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper, i que permetin fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, així com la resta de llengües de l’Estat espanyol i les llengües d’origen de l’alumnat, identificant-ne algunes nocions bàsiques i contrastant alguns dels seus trets en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de l’observació de la diversitat lingüística de l’entorn.

Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura

7.1 Triar i llegir textos i obres prèviament seleccionats a partir dels propis gustos, interessos i necessitats que permetin crear el propi itinerari lector.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer i valorar la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, diferenciant-ne els trets sociolectals i de registre, a partir de l’explicació del seu origen o el seu desenvolupament històric i sociolingüístic, i contrastant aspectes lingüístics i discursius en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de la indagació i la reflexió sobre els drets lingüístics individuals i col·lectius, així com la reflexió sobre fenòmens de contacte entre llengües.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la mateixa identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7.1 Llegir de manera autònoma textos i obres seleccionats en funció dels propis gustos, interessos i necessitats, i deixar constància del progrés del propi itinerari lector i cultural explicant els criteris de selecció de les lectures, les formes d’accés a la cultura literària i l’experiència de lectura.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Les llengües i els seus parlants.

Llengua Catalana i Literatura

Observació de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística de centre, i comprensió de les famílies lingüístiques i les llengües del món, els sistemes d’escriptura i nocions bàsiques: fórmules de salutació i comiat, agraïment i disculpa, en situacions de l’àmbit escolar i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Reconeixement de les llengües d’Espanya, el seu origen i distribució geogràfica, amb especial atenció a les diferències entre plurilingüisme i diversitat dialectal, parant especial atenció al context de Catalunya.

Llengua Catalana i Literatura

Comparació de trets de les principals varietats dialectals del català i del castellà, amb especial atenció a la del propi territori.

Llengua Catalana i Literatura

Iniciació a la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura

Identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i formulació de formes d’evitar-los, tant a l’aula com a la vida quotidiana de l’alumnat i els mitjans de comunicació.

Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula.

Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de gèneres, temes, tòpics, estructures i llenguatges. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, assaig, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

C. Educació literària

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma i reflexió sobre els textos llegits i sobre la pròpia pràctica de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Selecció, de manera progressivament autònoma, d’obres variades que incloguin autores i autors a partir de la utilització autònoma de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència i verbalització dels propis gustos i identitat lectora en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Expressió de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits, en el context personal i social (converses a l’aula).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants del patrimoni literari nacional i universal i de la literatura actual inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper, i que permetin fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, així com la resta de llengües de l’Estat espanyol i les llengües d’origen de l’alumnat, identificant-ne algunes nocions bàsiques i contrastant alguns dels seus trets en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de l’observació de la diversitat lingüística de l’entorn.

Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura

7.1 Triar i llegir textos i obres prèviament seleccionats a partir dels propis gustos, interessos i necessitats que permetin crear el propi itinerari lector.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer i valorar la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, diferenciant-ne els trets sociolectals i de registre, a partir de l’explicació del seu origen o el seu desenvolupament històric i sociolingüístic, i contrastant aspectes lingüístics i discursius en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de la indagació i la reflexió sobre els drets lingüístics individuals i col·lectius, així com la reflexió sobre fenòmens de contacte entre llengües.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la mateixa identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7.1 Llegir de manera autònoma textos i obres seleccionats en funció dels propis gustos, interessos i necessitats, i deixar constància del progrés del propi itinerari lector i cultural explicant els criteris de selecció de les lectures, les formes d’accés a la cultura literària i l’experiència de lectura.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Les llengües i els seus parlants.

Llengua Catalana i Literatura

Observació de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística de centre, i comprensió de les famílies lingüístiques i les llengües del món, els sistemes d’escriptura i nocions bàsiques: fórmules de salutació i comiat, agraïment i disculpa, en situacions de l’àmbit escolar i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Reconeixement de les llengües d’Espanya, el seu origen i distribució geogràfica, amb especial atenció a les diferències entre plurilingüisme i diversitat dialectal, parant especial atenció al context de Catalunya.

Llengua Catalana i Literatura

Comparació de trets de les principals varietats dialectals del català i del castellà, amb especial atenció a la del propi territori.

Llengua Catalana i Literatura

Iniciació a la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura

Identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i formulació de formes d’evitar-los, tant a l’aula com a la vida quotidiana de l’alumnat i els mitjans de comunicació.

Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula.

Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de gèneres, temes, tòpics, estructures i llenguatges. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, assaig, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

C. Educació literària

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma i reflexió sobre els textos llegits i sobre la pròpia pràctica de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Selecció, de manera progressivament autònoma, d’obres variades que incloguin autores i autors a partir de la utilització autònoma de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència i verbalització dels propis gustos i identitat lectora en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Expressió de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits, en el context personal i social (converses a l’aula).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants del patrimoni literari nacional i universal i de la literatura actual inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper, i que permetin fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, així com la resta de llengües de l’Estat espanyol i les llengües d’origen de l’alumnat, identificant-ne algunes nocions bàsiques i contrastant alguns dels seus trets en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de l’observació de la diversitat lingüística de l’entorn.

Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la pròpia identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura

7.1 Triar i llegir textos i obres prèviament seleccionats a partir dels propis gustos, interessos i necessitats que permetin crear el propi itinerari lector.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer i valorar la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, diferenciant-ne els trets sociolectals i de registre, a partir de l’explicació del seu origen o el seu desenvolupament històric i sociolingüístic, i contrastant aspectes lingüístics i discursius en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de la indagació i la reflexió sobre els drets lingüístics individuals i col·lectius, així com la reflexió sobre fenòmens de contacte entre llengües.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7. Seleccionar i llegir de manera autònoma obres diverses com a font de plaer i coneixement, configurant un itinerari lector que s’enriqueixi progressivament pel que fa a diversitat, complexitat i qualitat de les obres, i compartir experiències de lectura, per construir la mateixa identitat lectora i gaudir de la dimensió social de la lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

7.1 Llegir de manera autònoma textos i obres seleccionats en funció dels propis gustos, interessos i necessitats, i deixar constància del progrés del propi itinerari lector i cultural explicant els criteris de selecció de les lectures, les formes d’accés a la cultura literària i l’experiència de lectura.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Les llengües i els seus parlants.

Llengua Catalana i Literatura

Observació de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística de centre, i comprensió de les famílies lingüístiques i les llengües del món, els sistemes d’escriptura i nocions bàsiques: fórmules de salutació i comiat, agraïment i disculpa, en situacions de l’àmbit escolar i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Reconeixement de les llengües d’Espanya, el seu origen i distribució geogràfica, amb especial atenció a les diferències entre plurilingüisme i diversitat dialectal, parant especial atenció al context de Catalunya.

Llengua Catalana i Literatura

Comparació de trets de les principals varietats dialectals del català i del castellà, amb especial atenció a la del propi territori.

Llengua Catalana i Literatura

Iniciació a la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura

Identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i formulació de formes d’evitar-los, tant a l’aula com a la vida quotidiana de l’alumnat i els mitjans de comunicació.

Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal i lectora que permetin establir vincles entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques, en l’àmbit personal i en conversa a l’aula.

Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura

Relació i comparació dels textos llegits amb altres textos, amb altres manifestacions artístiques i amb les noves formes de ficció en funció de gèneres, temes, tòpics, estructures i llenguatges. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, assaig, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

C. Educació literària

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma i reflexió sobre els textos llegits i sobre la pròpia pràctica de lectura.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Selecció, de manera progressivament autònoma, d’obres variades que incloguin autores i autors a partir de la utilització autònoma de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència i verbalització dels propis gustos i identitat lectora en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Expressió de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits, en el context personal i social (converses a l’aula).

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de mobilització de l’experiència personal, lectora i cultural que permetin establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida i aspectes de l’actualitat, així com amb altres textos i manifestacions artístiques.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

2. Lectura guiada

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Lectura d’obres rellevants del patrimoni literari nacional i universal i de la literatura actual inscrites en itineraris temàtics o de gènere, que incloguin la presència d’autores i autors, en el context de l’aula i de l’entorn proper, i que permetin fer la transferència a altres situacions de caràcter literari i cultural amb vincles amb la pròpia vida. Gèneres: novel·la, narració breu, teatre, poesia, etc. Temes: amor, amistat, mort, viatge, etc. Tòpics: carpe diem, tempus fugit, locus amoenus, captatio benevolentiae, ubi sunt, etc.

Recent Posts