Pasar al contenido principal

La cansó popular catalana, la lírica nacionalisada y l'obra de l'Orfeó Catalá

Autores
Pedrell, Felipe [1841-1922]
Descripción

Contiene texto y música

Descripción física
60 p.; 21 cm
Tipo de documento
Libro
Fecha de publicación
1906

FICHA CURRICULAR

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, així com la resta de llengües de l’Estat espanyol i les llengües d’origen de l’alumnat, identificant-ne algunes nocions bàsiques i contrastant alguns dels seus trets en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de l’observació de la diversitat lingüística de l’entorn.

Llengua Catalana i Literatura

4. Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Llengua Catalana i Literatura

4.1 Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals senzills de diferents àmbits que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.

Llengua Catalana i Literatura

4.2 Valorar el contingut i la forma de textos escrits i multimodals senzills avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer i valorar la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, diferenciant-ne els trets sociolectals i de registre, a partir de l’explicació del seu origen o el seu desenvolupament històric i sociolingüístic, i contrastant aspectes lingüístics i discursius en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de la indagació i la reflexió sobre els drets lingüístics individuals i col·lectius, així com la reflexió sobre fenòmens de contacte entre llengües.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4. Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4.1 Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals de certa complexitat, que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4.2 Valorar críticament el contingut i la forma de textos escrits i multimodals de certa complexitat avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Les llengües i els seus parlants.

Llengua Catalana i Literatura

Observació de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística de centre, i comprensió de les famílies lingüístiques i les llengües del món, els sistemes d’escriptura i nocions bàsiques: fórmules de salutació i comiat, agraïment i disculpa, en situacions de l’àmbit escolar i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Reconeixement de les llengües d’Espanya, el seu origen i distribució geogràfica, amb especial atenció a les diferències entre plurilingüisme i diversitat dialectal, parant especial atenció al context de Catalunya.

Llengua Catalana i Literatura

Aproximació a les llengües de signes en el context de l’aula i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Comparació de trets de les principals varietats dialectals del català i del castellà, amb especial atenció a la del propi territori.

Llengua Catalana i Literatura

Iniciació a la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura

Identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i formulació de formes d’evitar-los, tant a l’aula com a la vida quotidiana de l’alumnat i els mitjans de comunicació.

Llengua Catalana i Literatura

Comunicació

Llengua Catalana i Literatura

3. Processos

Llengua Catalana i Literatura

Comprensió del sentit global del text escrit i relació entre les parts. La intenció de l’emissor. Detecció d’usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques.

Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

A. Les llengües i els seus parlants

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Anàlisi de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística del centre i de la localitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Anàlisi del desenvolupament sociohistòric de les llengües d’Espanya, amb especial atenció a la llengua catalana, per a la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Desenvolupament de la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Comparació i contrastació dels trets propis de les varietats dialectals (fònics, gramaticals i lèxics) i els relatius als sociolectes i els registres que permetin la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural i el respecte a aquesta diversitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Exploració i qüestionament de prejudicis i estereotips lingüístics, especialment en els fenòmens de contacte entre llengües: bilingüisme, préstecs, interferències; diglòssia lingüística i diglòssia dialectal, que permetin la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural i el respecte a aquesta diversitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Indagació entorn dels drets lingüístics i la seva expressió en lleis i declaracions institucionals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

B. Comunicació

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

3. Processos

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Comprensió del sentit global del text escrit i relació entre les parts. La intenció de l’emissor. Detecció i rebuig d’usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic. Valoració de la forma i el contingut del text, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques.

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, així com la resta de llengües de l’Estat espanyol i les llengües d’origen de l’alumnat, identificant-ne algunes nocions bàsiques i contrastant alguns dels seus trets en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de l’observació de la diversitat lingüística de l’entorn.

Llengua Catalana i Literatura

4. Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Llengua Catalana i Literatura

4.1 Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals senzills de diferents àmbits que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.

Llengua Catalana i Literatura

4.2 Valorar el contingut i la forma de textos escrits i multimodals senzills avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer i valorar la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, diferenciant-ne els trets sociolectals i de registre, a partir de l’explicació del seu origen o el seu desenvolupament històric i sociolingüístic, i contrastant aspectes lingüístics i discursius en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de la indagació i la reflexió sobre els drets lingüístics individuals i col·lectius, així com la reflexió sobre fenòmens de contacte entre llengües.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4. Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4.1 Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals de certa complexitat, que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4.2 Valorar críticament el contingut i la forma de textos escrits i multimodals de certa complexitat avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Les llengües i els seus parlants.

Llengua Catalana i Literatura

Observació de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística de centre, i comprensió de les famílies lingüístiques i les llengües del món, els sistemes d’escriptura i nocions bàsiques: fórmules de salutació i comiat, agraïment i disculpa, en situacions de l’àmbit escolar i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Reconeixement de les llengües d’Espanya, el seu origen i distribució geogràfica, amb especial atenció a les diferències entre plurilingüisme i diversitat dialectal, parant especial atenció al context de Catalunya.

Llengua Catalana i Literatura

Aproximació a les llengües de signes en el context de l’aula i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Comparació de trets de les principals varietats dialectals del català i del castellà, amb especial atenció a la del propi territori.

Llengua Catalana i Literatura

Iniciació a la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura

Identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i formulació de formes d’evitar-los, tant a l’aula com a la vida quotidiana de l’alumnat i els mitjans de comunicació.

Llengua Catalana i Literatura

Comunicació

Llengua Catalana i Literatura

3. Processos

Llengua Catalana i Literatura

Comprensió del sentit global del text escrit i relació entre les parts. La intenció de l’emissor. Detecció d’usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques.

Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

A. Les llengües i els seus parlants

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Anàlisi de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística del centre i de la localitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Anàlisi del desenvolupament sociohistòric de les llengües d’Espanya, amb especial atenció a la llengua catalana, per a la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Desenvolupament de la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Comparació i contrastació dels trets propis de les varietats dialectals (fònics, gramaticals i lèxics) i els relatius als sociolectes i els registres que permetin la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural i el respecte a aquesta diversitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Exploració i qüestionament de prejudicis i estereotips lingüístics, especialment en els fenòmens de contacte entre llengües: bilingüisme, préstecs, interferències; diglòssia lingüística i diglòssia dialectal, que permetin la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural i el respecte a aquesta diversitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Indagació entorn dels drets lingüístics i la seva expressió en lleis i declaracions institucionals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

B. Comunicació

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

3. Processos

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Comprensió del sentit global del text escrit i relació entre les parts. La intenció de l’emissor. Detecció i rebuig d’usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic. Valoració de la forma i el contingut del text, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques.

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, així com la resta de llengües de l’Estat espanyol i les llengües d’origen de l’alumnat, identificant-ne algunes nocions bàsiques i contrastant alguns dels seus trets en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de l’observació de la diversitat lingüística de l’entorn.

Llengua Catalana i Literatura

4. Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Llengua Catalana i Literatura

4.1 Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals senzills de diferents àmbits que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.

Llengua Catalana i Literatura

4.2 Valorar el contingut i la forma de textos escrits i multimodals senzills avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer i valorar la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, diferenciant-ne els trets sociolectals i de registre, a partir de l’explicació del seu origen o el seu desenvolupament històric i sociolingüístic, i contrastant aspectes lingüístics i discursius en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de la indagació i la reflexió sobre els drets lingüístics individuals i col·lectius, així com la reflexió sobre fenòmens de contacte entre llengües.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4. Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4.1 Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals de certa complexitat, que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4.2 Valorar críticament el contingut i la forma de textos escrits i multimodals de certa complexitat avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Les llengües i els seus parlants.

Llengua Catalana i Literatura

Observació de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística de centre, i comprensió de les famílies lingüístiques i les llengües del món, els sistemes d’escriptura i nocions bàsiques: fórmules de salutació i comiat, agraïment i disculpa, en situacions de l’àmbit escolar i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Reconeixement de les llengües d’Espanya, el seu origen i distribució geogràfica, amb especial atenció a les diferències entre plurilingüisme i diversitat dialectal, parant especial atenció al context de Catalunya.

Llengua Catalana i Literatura

Aproximació a les llengües de signes en el context de l’aula i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Comparació de trets de les principals varietats dialectals del català i del castellà, amb especial atenció a la del propi territori.

Llengua Catalana i Literatura

Iniciació a la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura

Identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i formulació de formes d’evitar-los, tant a l’aula com a la vida quotidiana de l’alumnat i els mitjans de comunicació.

Llengua Catalana i Literatura

Comunicació

Llengua Catalana i Literatura

3. Processos

Llengua Catalana i Literatura

Comprensió del sentit global del text escrit i relació entre les parts. La intenció de l’emissor. Detecció d’usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques.

Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

A. Les llengües i els seus parlants

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Anàlisi de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística del centre i de la localitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Anàlisi del desenvolupament sociohistòric de les llengües d’Espanya, amb especial atenció a la llengua catalana, per a la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Desenvolupament de la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Comparació i contrastació dels trets propis de les varietats dialectals (fònics, gramaticals i lèxics) i els relatius als sociolectes i els registres que permetin la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural i el respecte a aquesta diversitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Exploració i qüestionament de prejudicis i estereotips lingüístics, especialment en els fenòmens de contacte entre llengües: bilingüisme, préstecs, interferències; diglòssia lingüística i diglòssia dialectal, que permetin la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural i el respecte a aquesta diversitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Indagació entorn dels drets lingüístics i la seva expressió en lleis i declaracions institucionals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

B. Comunicació

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

3. Processos

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Comprensió del sentit global del text escrit i relació entre les parts. La intenció de l’emissor. Detecció i rebuig d’usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic. Valoració de la forma i el contingut del text, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques.

Competencias específicas y criterios de evaluación
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, així com la resta de llengües de l’Estat espanyol i les llengües d’origen de l’alumnat, identificant-ne algunes nocions bàsiques i contrastant alguns dels seus trets en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de l’observació de la diversitat lingüística de l’entorn.

Llengua Catalana i Literatura

4. Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Llengua Catalana i Literatura

4.1 Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals senzills de diferents àmbits que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.

Llengua Catalana i Literatura

4.2 Valorar el contingut i la forma de textos escrits i multimodals senzills avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1. Descriure i valorar la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural, per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics, i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.1 Reconèixer i valorar la llengua catalana i la llengua castellana i llurs varietats dialectals, diferenciant-ne els trets sociolectals i de registre, a partir de l’explicació del seu origen o el seu desenvolupament històric i sociolingüístic, i contrastant aspectes lingüístics i discursius en manifestacions orals, escrites i multimodals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

1.2 Identificar i qüestionar prejudicis i estereotips lingüístics adoptant una actitud de respecte i valoració de la riquesa cultural, lingüística i dialectal, a partir de la indagació i la reflexió sobre els drets lingüístics individuals i col·lectius, així com la reflexió sobre fenòmens de contacte entre llengües.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4. Comprendre, interpretar i analitzar, amb sentit crític i diferents propòsits de lectura, textos escrits i multimodals reconeixent-ne el sentit global i les idees principals i secundàries, identificant-ne la intenció de l’emissor, reflexionant-ne sobre el contingut i la forma i avaluar-ne la qualitat i fiabilitat, per tal de construir coneixement i donar resposta a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4.1 Comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor de textos escrits i multimodals de certa complexitat, que responguin a diferents propòsits de lectura, realitzant-ne les inferències necessàries.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

4.2 Valorar críticament el contingut i la forma de textos escrits i multimodals de certa complexitat avaluant-ne la qualitat, la fiabilitat i la idoneïtat del canal utilitzat, així com l’eficàcia dels procediments comunicatius emprats.

Saberes básicos
Llengua Catalana i Literatura

Les llengües i els seus parlants.

Llengua Catalana i Literatura

Observació de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística de centre, i comprensió de les famílies lingüístiques i les llengües del món, els sistemes d’escriptura i nocions bàsiques: fórmules de salutació i comiat, agraïment i disculpa, en situacions de l’àmbit escolar i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Reconeixement de les llengües d’Espanya, el seu origen i distribució geogràfica, amb especial atenció a les diferències entre plurilingüisme i diversitat dialectal, parant especial atenció al context de Catalunya.

Llengua Catalana i Literatura

Aproximació a les llengües de signes en el context de l’aula i la vida quotidiana.

Llengua Catalana i Literatura

Comparació de trets de les principals varietats dialectals del català i del castellà, amb especial atenció a la del propi territori.

Llengua Catalana i Literatura

Iniciació a la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura

Identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i formulació de formes d’evitar-los, tant a l’aula com a la vida quotidiana de l’alumnat i els mitjans de comunicació.

Llengua Catalana i Literatura

Comunicació

Llengua Catalana i Literatura

3. Processos

Llengua Catalana i Literatura

Comprensió del sentit global del text escrit i relació entre les parts. La intenció de l’emissor. Detecció d’usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques.

Llengua Catalana i Literatura

Educació literària

Llengua Catalana i Literatura

1. Lectura autònoma

Llengua Catalana i Literatura

Implicació en la lectura de manera progressivament autònoma a partir d’una preselecció de textos variats que incloguin obres d’autores i autors. Reflexió sobre els textos i sobre la pròpia pràctica de lectura sustentada en models.

Llengua Catalana i Literatura

Selecció d’obres variades que incloguin autores i autors de manera orientada a partir de l’exploració guiada de la biblioteca escolar i pública disponible.

Llengua Catalana i Literatura

Aplicació d’estratègies de presa de consciència dels propis gustos i identitat lectora, en l’àmbit personal i social (lectures compartides).

Llengua Catalana i Literatura

Expressió, a través de models comentats a l’aula o bé aportats per l’alumnat, de l’experiència lectora i de diferents formes d’apropiació i recreació dels textos llegits.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

A. Les llengües i els seus parlants

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Anàlisi de la pròpia biografia lingüística i de la diversitat lingüística del centre i de la localitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Anàlisi del desenvolupament sociohistòric de les llengües d’Espanya, amb especial atenció a la llengua catalana, per a la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Desenvolupament de la reflexió interlingüística en el context de la matèria.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Comparació i contrastació dels trets propis de les varietats dialectals (fònics, gramaticals i lèxics) i els relatius als sociolectes i els registres que permetin la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural i el respecte a aquesta diversitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Exploració i qüestionament de prejudicis i estereotips lingüístics, especialment en els fenòmens de contacte entre llengües: bilingüisme, préstecs, interferències; diglòssia lingüística i diglòssia dialectal, que permetin la comprensió de la realitat plurilingüe i pluricultural i el respecte a aquesta diversitat.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Indagació entorn dels drets lingüístics i la seva expressió en lleis i declaracions institucionals.

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

B. Comunicació

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

3. Processos

Llengua Catalana i Literatura
Llengua Catalana i Literatura

Comprensió del sentit global del text escrit i relació entre les parts. La intenció de l’emissor. Detecció i rebuig d’usos discriminatoris del llenguatge verbal i icònic. Valoració de la forma i el contingut del text, en el context de l’aula, de la vida quotidiana i dels mitjans de comunicació, incloses les xarxes, i en les activitats acadèmiques.

authors_index
Pedrell, Felipe [1841-1922]

Recent Posts